Topptur til Ruten med utsikt til Snøhetta i nord og Gaustadtoppen i sør

1 apr, 2022

Ruten (1517 moh) massivet ligger mellom Espedalen og Gudbrandsdalen – og er et yndet turmål for store og små som vil ha en grei topptur å starte med. Turen er like fin sommer som høst. Er du ekstra heldig, kan det være du møter på sjeldne gjester.

Av Grethe Gillebo

Vi er i full høstmodus når jeg og niesene mine bestemmer oss for at nå skal vi til toppen av Ruten 1517 moh. I dag varmer solen og dagen skal nytes ute til det fulle.

Vi starter turen på Dalseter Høyfjellshotell i Espedalen og går opp Peer Gynt vegen til vi ser skiltstolpen som forteller oss at det er 5 km til Ruten.  Stien er tydelig merket – DNT har valgt den som en av sine ruter – og vi følger de røde T’er nesten hele veien opp til toppen.

Ruttjønna i Espedalen

Ruten er merket godt med røde T`er / Foto: Grethe Gillebo

Kusinene er i toppslag og stemningen er god. Fordi det har vært litt vått med mye regn i dagene før velger vi å ikke krysse på skrå over myra der stien går, men heller gå svingen rundt på Peer Gynt Vegen til der stien krysser over den. Her er det igjen en ny skiltstolpe så det er ikke vanskelig å finne retningen.

Turen starter i lett terreng gjennom bjørkeskogen, og stien er bred og fin. Der stien deler seg ved Rutenråket tar vi til venstre.  Det stiger jevnt og trutt oppover i lettkupert skogsterreng. Når vi beveger oss opp over tregrensen merker vi at det blir gradvis brattere. Stien ligger tydelig foran oss – og de yngste (..og sprekeste) drar i fra oss «gamle» tanter på snart 50.

Stien til Ruten går i lett kupert terreng

Stien til Ruten går i lett kupert terreng / foto: Grethe Gillebo

Fra startpunktet på Dalseter skal vi opp ca 600 høydemeter til toppen av Ruten. Sola varmer i ryggen og etter hvert som stien blir brattere er det flere av oss som kaster jakka – det er i dette partiet vi merker at det skal hentes 200 høydemeter på 1 km.

Vel oppe på platået ser vi målet i det fjerne – varden på toppen av Ruten ligger nå omtrent 1 km foran oss og på denne flate strekningen går tempoet igjen opp. Til venstre passerer vi Ruttjønna. Langs stien, som her går over i mer steinur,  ville vi tidligere på sommeren sette vakre issoleier – men den sesongen er over for lengst.

Issoleier kryper frem mellom steinene

Issoleier kryper frem mellom steinene på sommeren / foto: Grethe Gillebo

Der hvor DNT’s røde merker og T’er svinger ned mot Hestådalen tar vi til høyre på det siste stidele før toppen. Jentene er allerede oppe ved den store varden. Det er kjøligere her oppe, og vinden får fort tak så det her var det godt vi hadde med litt ekstra tøy.

Når himmelen er klar kan man fra toppen av Ruten se det meste mellom Snøhetta i nord og Gaustadtoppen i sør. Du kan se 93 fjelltopper på over 2000 m i Jotunheimen, og har utsikt til hele 4 nasjonalparker med Jotunheimen i vest og Rondane i øst. På godværsdager kan du se helt til Gaustadtoppen. Vi nyter utsikten og får tatt noen riktig fine bilder.

Spektakulær utsikt på toppen av Ruten

Spektakulær utsikt på toppen av Ruten / foto: Grethe Gillebo

På vei ned forteller jeg at jeg har tenkte å bade i Ruttjønna før vi går tilbake – i sommer har jeg nemlig samlet på «bading i tjern over 1000 m.o.h» , og siden min svigerinne ikke kan være dårligere kaster også hun seg uti. Det er mildt sagt friskt – så det blir en kort svømmetur. Jeg trenger vel ikke nevne at jentene synes vi er fullstendig gale.

Høstbading i Ruttjønna

Det ble en fin dag ute – hadde vi hatt matpakke med hadde vi tatt en lengre rast ved Ruttjønna – men nå frister lunsjen hjemme så vi vender kursen tilbake samme vei.

Reinsdyr

Er du ekstra heldig kan du møte på disse / Foto: Arthur Bredli

Turbeskrivelse

Peer Gynt vegen opp til Brendsetra – følg deretter skilting retning Ruten på skrå over myra. Sommerstid kan det være litt vått her. Du følger en bred trase gjennom skogen opp til stidele Rutenråket ca 2 km fra Dalseter. Her tar du til venstre og følger skilting mot Ruten.  Stien til Ruten er T-merket frem til stidele før den siste oppstigningen. Ta der til høyre mot toppen. (T-merkingen fortsetter der videre ned på den andre siden helt til Fefor. (Peer Gynt Stien)) Ned samme vei eller «Willystien» til Bingsbu (2,3 km) og så fra Bingsbu tilbake til Dalseter (5,5km).

Start: Dalseter Høyfjellshotell i Espedalen (Her anbefales lunsj eller kaffe etter endt tur)

Lengde: ca 10km tur/retur når man går samme vei opp og ned.  (Går du Willystien og via Bingsbu den ene veien er det ca 3 km lengre.)

Varighet: ca 4 -5 timer

Gradering: Middels

Kart: ut.no

Adkomst

Kjør til Dalseter i Espedalen, parker på parkeringsplassen mellom Ruten Fjellstue og Dalseter i Espedalen. Følg Fv255 fra parkeringsplassen opp til Peer Gynt veien (ca 100 m).

Alternativ rute ned/opp:

«Willy-stien» ned :
Fra  toppen av Ruten ( 1517 m.o.h.)  går Willystien ned til høyre bak varden på toppen av Ruten (sett fra Dalseter). Man kommer ned i overkant av Storbingen og går i småkupert fjellterreng mot Bingsbu. Man har vesle-Ruten på høyre side hele veien før man kommer over kanten og følger stien langs kanten av fjellryggen det siste stykket ned til Bingsbu. Willystien er merket med rød maling på stein og små varder hele veien fra Ruten til Bingsbu.