5 toppturer på Skeikampen

25 sep, 2019

5 fine fjellturer på Skeikampen

Skeikampen er et av mange fjellområder i Lillehammer og Gudbrandsdalen. Området ligger kun 45 minutters kjøretur fra Lillehammer. Terrenget passer perfekt for fjellturer til fots eller på sykkel, og varierer fra veldig familievennlig til mer utfordrende. Her er fem tips til flotte fjellturer i høst.

1. Skeikampen 1124 moh

Vandretur på Skeikampen

Topptur på Skeikampen gir deg en fantastisk utsikt | Foto: Jon Gunnar Henriksen

Toppen av Skeikampen er lett tilgjengelig. Turen er bratt men relativt lett å gå og byr på fantastisk utsikt utover Skeikampen og utover mot Jotunheimen, Dovrefjell og Peer Gynt Vegen. Steinhytta på toppen er åpen så dere kan gå inn om det blåser og er surt. Turen er 6 – 7 kilometer lang og tar 3-4 timer avhengig av hvilken rute du tar opp. Dette er en flott tur som passer for de fleste. Velger du å gå opp til toppen, er det en stor stigning på 350 høydemeter på 1,5 km.

LES MER: Disse stiene kan du velge til topps på Skeikampen

2. Dørdalsknappen 1126 moh

Vandring på Skeikampen

Skeikampen| Foto: JonGunnarHenriksen

En familievennlig tur til den høyeste toppen rundt Fagerhøy. Fantastisk utsikt mot Norges mest kjente topper i Jotunheimen, Dovrefjell og Rondane. Turen går for en stor del langs melkeveien. På ruta passerer du 5 seteranlegg. Turen går for en stor del langs melkeveien, før du tar av ved skiltet til Dørdalsknappen som leder deg til den 1126 m høye toppen som gir deg en fantastisk utsikt til de mest kjente toppene i Norge.

LES MER: Turbeskrivelse til Dørdalsknappen

3. Kyrakampen 975 moh

Kyrakampen på 979 moh finner du nordvest for Austlid Fjellstue. På toppen er det vakker utsikt over Skeikampen, deler av Peer Gynt Vegen, Jotunheimen og Rondane. Dette er en litt lengre tur, men terrenget er fremdeles lett å gå i med noe stigning. Turen går også innom Knutsholoa, en sølvgruve fra 1850. Turen er godt egnet for de som er litt turvante, da turen er på 15 km. Turen vil ta 3-4 timer. Turen er ikke anbefalt for de minste barna, da det er en lang tur.

LES MER: Turbeskrivelse til Kyrakampen og Knutsholoa

4. Bjørga 956 moh

Vandring på Skeikampen

Foto: Esben Haakenstad

Turen starter ved Austlid fjellstue. Følg veien vestover gjennom hyttetunet ved Austlid fjellstue og ut på Veslesetervegen. Følg Veslesetervegen rett fram i neste kryss og videre opp til veiens høyeste punkt. Der svinger du av inn på stien opp bakken til høyre. Følg stien opp til toppen, langs kanten av stupet og bort til varden.

Turen tilbake starter ved å følge hovedstien nordover og ned til hyttefeltet. Hold høyre i første kryss og følg denne veien ned til Liesetervegen. Sving høyre på Liesetervegen og følg denne tilbake til Veslesetervegen og videre tilbake til Austlid Fjellstue.

5. Skardbua med Svartvatnet 1068 moh

Skardbua

Du kan nå Skardbua fra forskjellige utgangspunkt, enten du vil starte fra Gamledalen hvor du kan parkere bilen, eller fra Peer Gynt Vegen og Dørdalen.

Kjør bomveien fra Skei sentrum innover Torsdalen, så kommer du til Gamledalen. Her kan du parkere bilen din. Følg skilt mot Prestkampen. Det er godt med stigning, som belønnes med god utsikt. Ønsker du en slakere sti opp til Prestkampen, kan du følge veien videre fra parkeringen rett frem. Når du kommer på toppen av Prestkampen kan det være godt med en pust i bakken, før du fortsetter videre til venstre på stien skiltet mot Skardbua og Slagfjella.

Snart vil Svartvatnet åpenbare seg på høyre side og snart er du fremme ved Skardbua.